Ford Pinto – mirtinas automobilis

Ford Pinto – pavojingiausias automobilis
foto: hemmings.com

Kaip stipriai jums rūpi saugumas perkant naują automobilį? Žinoma, ieškantys 10-15 metų amžiaus automobilio žmonės retai domisi, kiek balų jie surinko avarinių situacijų testuose arba kiek oro pagalvių yra automobilyje. Dažniausiai svarbiausi aspektai yra visai kiti – gera kaina, talpi bagažinė, patikimi varikliai ir t.t.

Bet ar kada pagalvojote, kad perkamas automobilis važiuojant galėtų sprogti? Turbūt ne, tačiau apie tai negalvojo ir septinto dešimtmečio Ford Pinto pirkėjai. Pasidomėkime, kodėl šis automobilis dažnai yra vadinamas pačiu pavojingiausiu, „mirtinu“, o to laikotarpio žurnalų viršeliuose puikavosi tokie straipsnių pavadinimai, kaip „Pinto beprotybė“.

Ford Pinto violetinis
foto: wheels.rep-am.com

Ford Pinto paskirtis ir pagrindinė problema

Septintajame dešimtmetyje pasaulį užklupo naftos krizė, todėl visi automobilių gamintojai privalėjo prisitaikyti prie to gaminant automobilius su mažesniais varikliais. Tai nebuvo problema Azijos bei Europos gamintojams, tačiau amerikiečiai visada mėgo milžiniškus automobilius su didžiuliais 7,0 ar net 8,0 litrų tūrio varikliais, todėl jiems prisitaikyti prie šios krizės buvo tikras iššūkis.

Ford pirmasis bandymas pagaminti kompaktišką automobilį Amerikoje buvo būtent Ford Pinto. Tai buvo apie 1 toną sveriantis automobilis su keliais kėbulų pasirinkimais. Techninės savybės iš tiesų buvo puikios – geri ir ekonomiški varikliai, vairo stiprintuvas ir komfortiškos važiuoklės. Negana to, jo kaina nesiekė net 2000 dolerių (12 000 dolerių įvertinus šiandien).

Tačiau didžiausia problema buvo aiški dar prieš pradedant pardavinėti Ford Pinto – kuro bakas buvo sumontuotas vos už kelių centimetrų nuo galinio buferio.

Ford Pinto bako schema
foto: smarterpeopleplanning.com

Schemoje galima pastebėti, kad problema yra ne tik tame, kad bakas yra per arti galo. Aplinkui baką yra net kelios aštrios vietos, kurios smūgio metu jį labai lengvai praduria – amortizatoriaus atrama, aštrus rėmo kampas, reduktoriaus korpusas ir varžtai, paties bako varžtai bei duslintuvo „ausys“.

Taigi, atliekamų testų metu nuogąstavimai pasiteisino su kaupu. Testo metu į pastatytą Ford Pinto apie 55 km/val greičiu buvo paleistas Chevrolet Impala. Praėjus vos sekundei po smūgio į Pinto galą, iš pastarojo bako išsitaškęs benzinas užsiliepsnojo. Kadangi smūgio metu benzinas plačiausiai išsitaškė ant gale esančio automobilio – išlipti iš jo neužsiliepsnojus pačiam būtų praktiškai neįmanoma. Pasižiūrėkite į atliktą testą patys:

Žiaurus problemos sprendimas

Kaip jau minėta anksčiau, Ford inžinieriai ir dizaineriai suprato, kad ši problema labai svari, dar prieš prasidedant Pinto prekybai. Todėl jie žinojo, kad jeigu šį automobilį paleis į prekybą be jokių pataisymų, pirkėjų mirtys bus neišvengiamos. Taigi, Ford turėjo du problemos sprendimus:

  1. Sutaisyti kiekvieną parduodamą automobilį: taisymas kainuotų 11 dolerių (70 dolerių įvertinus šiandien). Kadangi buvo planuojama parduoti apie 12 milijonų automobilių (taip, tiek daug), tai išlaidos siektų apie 130-140 milijonų dolerių.
  2. Nedaryti nieko. Ford apskaičiavo, kad jeigu mirs 180 žmonių ir dar 180 rimtai nudegs, tada teismų ir žalos padengimo išlaidos nesieks nei 50 milijonų dolerių.

Taigi, kadangi Ford pelnas buvo labai svarbus, jie pasirinko antrą variantą. Kaip ir tikėtasi, per porą pirmųjų metų dešimtys žmonių tiesiog sudegė po smūgių į galą. Būtent dėl šios automobilio problemos Ford gamintojui buvo iškelta daugiau nei 100 ieškinių. Ir nors išlaidos neperžengė skaičiavimų – toks problemos sprendimas šiandien neatrodo normalus.

Ford Pinto dega
foto: medium.com

1978 metais „sprogstančio bako“ problema jau tapo per didelė, todėl Ford vis tiek teko „nusileisti“ ir sutvarkyti apie pusantro milijono automobilių. Tvarkymo metu bakas nebuvo pastumtas toliau dėl laisvos erdvės stokos. Vietoje to, jis buvo geriau izoliuotas ir sutvirtintas.

Dar ir šiandien žmonės dažnai atsimena šį sunkiai suvokiamą Ford sprendimą, kai įmonės pelnas buvo svarbesnis nei klientų gyvybės.

Ankstesnis straipsnisChrysler 300C – tikras „vargšų Bentlis“
Sekantis straipsnisNutraukiama Subaru BRZ gamyba
Evaldas Zabitis
Manau, kad naudotus automobilius reikėtų rinktis atsakingai, ypač kai jie yra viena didžiausių mūsų išlaidų. Niekada nepraleidžiu progos pasidomėti įvairių modelių niuansais, kuriais, siekiant apsaugoti jus nuo šališkų atsiliepimų, dalinuosi portale Autotabu.lt.